I går hadde jeg gleden av å bestille billetter til dagens tur til Istanbul. Jeg logget meg på nettet som vanlig, og gikk rett på emirates.com. Der har jeg jo vært før, og normalt tar det ikke langt til før billetten ligger i Innboksen. Men i går skar det seg når jeg skulle betale for gildet. Betalingen ble ikke autorisert, som nettsidene så fint kunne informere meg om. Jeg vet jo at dette var snakk om et aktivt kredittkort med disponibelt beløp. Jeg tenkte at jeg må ha skrevet inn noe feil, og forsøkte en gang til – samme resultat. Nå begynte jeg å ane ugler i mosen. I bestillingsprosessen må en jo fylle ut fornavn og etternavn. Det er dog intet felt for mellomnavn. Det er heller ikke lov med mellomrom i hverken fornavn eller etternavn, så jeg må fullt ut utelate mellomnavnet mitt. Utfordringen er dog at når jeg kommer til betalingssiden er navnet mitt ikke mulig å endre, da det hentes automatisk fra tidligere utfylte felt. På kredittkortet min har jeg jo mitt fulle navn. Det fører til at det ikke er samsvar mellom navnet Emirates.com melder inn til banken, og det som faktisk står på kortet. Transaksjonen feiler, men jeg kan jo selv ikke endre navnet!
Jeg ringte opp Emirates og forklarte problemet. “Neida, det skal gå fint” var svaret jeg fikk. Javel, så prøvde vi sammen – med akkurat samme resultat. Nå kunne kortet mitt ikke lenger engang brukes til å reservere over telefonen, fordi det var blitt forsøkt for mange transaksjoner på det i deres system! Vel, tenkte jeg – ikke noe problem, jeg har jo flere kreditt-kort. Når vi gjorde det over telefon kunne de nemlig registrere med mellomnavn også. Men neida! De andre kortene jeg har sier jo mitt fulle navn med norske bokstaver, og det klarte systemet dere heller ikke – selv om man forsøkte skrive det så internasjonalt som mulig uten ø og æ! Jøjjemeg. Det var med andre ord ingen mulighet for å kunne kjøpe billetten tirsdag for reisen jeg skulle foreta onsdag. De klarte heller ikke å bare reservere mot at jeg betalte ved oppmøte, for de trengte garanti for betalingen – som jo bare kunne gjøres med kredittkort!
Løsningen? Det eneste operatøren kunne anbefale meg var å ringe når jeg var på vei til flyplassen, lage en ny reservasjon og håpe det fortsatt var plasser. Videre kunne jeg da gjøre opp kontant på flyplassen, så sant jeg fikk gjort opp innen tidsfristen på 60 minutter etter reservasjon.
Herre for et håpløst system. Nå kan jeg altså ikke lenger, visstnok, bestille billetter på Emirates fordi de ikke takler mellomnavn. Eneste løsning de hadde var for meg å få et nytt kredittkort som kun har fornavn og etternavn. Men det går jo ikke, for banken vil ikke utstede et kredittkort med et annet navn enn det jeg har i passet. Navnet kan jeg jo heller ikke endre, for da mister jeg passet og visumet til Dubai. En skikkelig runddans.
Jeg kom meg til slutt til Istanbul, og har akkurat sjekket inn på hotellet. Jeg skal jobbe torsdag-lørdag, og flyr tilbake til Dubai først søndag kl 19.10, så det bør være en god mulighet for å få sett meg litt rundt i byen. Gleder meg til det!
Dette hørtes voldsomt ut for en liten tur til Istanbul! Sånn er det med dumme, norske navn som inneholder mer enn 3 ord. Dette er kaoset som må leves med =P
SvarSlett